Datum výpravy : 22 až 31.10.2010
Účastníci :  K2, M8, K22
Lokalita : Francie-Střední Pyreneje ( De Truffe, Landenouse, Ressel, St. Sauveure, St. Georges  )

Teplota voda / vzduch :  voda 13-14 °C / vzduch -2 až +15 °C
Viditelnosti : 5-30 m
Počasí : polojasno až jasno
Organizátor : K2


Z původních 7 účastníků výpravy ( K2+M8+K22+Mira Sklenovský+Jarda Halík+Olda Švirk+Petr Večeřa) jeli pouze K2+M8+K22. Komorní, ale o to akčnější skupina. 
Vyrazili jsem 22.10.2010 v podvečer. Naložený Mercedes „matrošem“ s třemi potápěči lehce vyjíždí na 1460 km dlouhou cestu do Francie do oblasti Lot ve Středních Pyrenejích.

Jako vždy jsme se snažili stanovit cíle výpravy :
1. Po ukončení jeskyňářského kurzu NAUI CAVE DIVER je cílem zdokonalování přípravy a plánování průniků do jeskynních systémů a osvojit si pohyb a pravidla pobytu v nich.
2. Vedlejšími cíly jsou dosáhnout cca 500. metru v Resselu tzn. dostat se za studnu a podívat se, jak to vypadá dále zhruba u „1. vinglu“. 
3. Dalším cílem, s kterým vždy do Francie jedeme, je poznat nové jeskyně, které jsme ještě nenavštívili, ale to je vždy závislé od počasí a je to věc náhody ...

Tak jedeme .... Cesta probíhá v dobré náladě a probíhá diskuze k vytyčeným cílům. Standardně se střídáme po 300 km za volantem a valíme po německých dálnicích svižně. Mercedes šlape jak hodinky a najednou rána a rachot. Na tachometru rychlost přes 150 km ... řachla nám zadní guma .... brzdy ... trošku drift .... a už stojíme  v odstavném pruhu ... Uff ... dobrý .... žijeme .... ustáli jsme to .... Klobouk dolů, jak to K22 zvládl. Vyměnili jsme řachlou gumu za reservu a valíme dál. Snad se to nebude opakovat, jinak budeme muset volat asistenční službu.

23.10.2010 
Ráno přijíždíme do cíle do Pont-De-Rhodes a zdravíme se s Stuartem v plnírně, který nám hned zařizuje nákup nové gumy pro Mercedes a jede s námi do města Gourdon do pneuservisu. Ve středu bude nová guma ... hurá.  Jedeme se podívat na pár lokalit, jak to vypadá a odpoledne už jsme ubytovaní v oblíbeném penzionu v Concores. Vše je OK. Sledujeme předpověď počasí a kromě deště na druhý den je předpověď skvělá. Že by .....

24.10.2010
Je pod mrakem a lehce prší. Jedeme na Ressel. Potřebujeme ověřit časy postupu a návratu z jeskyně a změřit osobní spotřeby. V řece je krásná viditelnost asi 6 m, v Resselu 15 m  ... nádhera. Dáváme kolečko = spodní chodbou tam a horní chodbou zpět. Spotřeby jsou OK a časy také.

25.10.2010
Jedeme na Landenouse. Ve studni chybí cca 6 m. Sestup po žebříku je dost náročný. Zklamala nás viditelnost asi 6 metrů, ale dobrý. Z Landenouse odjíždíme na Ressel dát druhý cave-dive, ale na Resselu je narváno ... cca 7 aut z celé Evropy, tak to balíme a jedeme grilovat steaky, které jsme si přivezli z Prahy. Nejenom potápěním je člověk živ ...

26.10.2010
Počasí je super a jedeme na Ressel vyzkoušet skutr a navěsit na něj 3 potápěče. Je to jenom zkouška. Kdyby nás někdo viděl, tak budeme za blbce. Chceme to jen zkusit. Jde to. Rychlost postupu je o něco rychlejší, než bychom plavali jednotlivě, ale spotřeba je nižší. Později to rozebíráme a rozhodujeme se, že na plánovaný cílový průnik do Resselu skutr brát nebudeme, protože výhoda použití skutru s 3 potápěči není výrazná. Příště to chce pro každého potápěče jeden skutr a cesta bude otevřena ... 
Z Resselu jedeme na St. Sauveur na prvoprůnik, který jsme včera naplánovali, jako druhý cave-dive. Směsi nám dovolují průnik do 32 metrů, ale to pro náš prvoprůnik stačí. Ostře padající profil jeskyně s viditelností 20-25 metrů je ohromným zážitkem. Jsme spokojeni s průnikem a nadšeni z poznáním další jeskyně, která byla v minulosti zastřena mizernou viditelností ... to počasí, je důležité.

27.10.2010
Na dnešek je naplánován průnik do Resselu na 500. metr. Včera jsme namíchali všechny směsi, napočítali vše, co se dalo, aby cave-dive byl bezpečný. Cestou na Ressel vše probíráme znovu a znovu. Je vše jasné, všichni víme, co máme dělat, kde máme v jakém čase být, co budeme dělat, když se něco .... nezdaří .... včetně záchranného plánu. Je vše připraveno .... jsme v pohodě.
Při přípravě na břehu jsou drobné problémy s technikou. To by bylo, aby z těch dvanácti automatik, aspoň jedna netekla ... tekla ... :-) ... moje. Vše jsme vyměnili a vyzkoušeli a je vše OK. Proběhla kontrola všeho ve vodě a jdeme na TO.
Řekou proti proudu, vstup do jeskyně a postupujeme podle plánu. Za spojnicí dolní a horní chodby vstupujeme do „dómu“ a klesáme k „lavicím“. Tady měníme travel směs za trimix a je tu „studna“, jsme v ní a vstupujeme do „chodby“ za „studnou“. Rozlehlá chodba postupně klesá, reliéfy a kontury jeskyně jsou ostřejší. Brilantní viditelnost 20-.25 metrů. Průnik si vysloveně užíváme, hltáme každý metr. Jsme v „1.vinglu“ . Časy a zásoby TX jsou OK a jdeme tedy dál. Je to krása. Dojeli jsme na 530. metr a točíme. Ještě koukáme, jak to vypadá dál. Vracíme se, vše jde podle plánu. M8 má problémy s těsností 1. stupně na Deco-mixu, ale řeší to ... to by bylo, aby se jedna z těch 12 automatik .... nevysrala .... ?!? 
Podařilo se .... nemluvíme ....  odpočíváme .... balíme matroš .... jedeme do Concores ... zastavujme u hospody a dáváme si pivo. Teprve zde začínáme mluvit a ponoru. Jsme toho plní a postupně z nás lezou prožité zážitky v Resselu .... Jsme nadšeni, okouzleni, spokojeni, unaveni.

28.10.2010
Na dnešek jsme naplánovali průnik na St.Georges. Je to pro nás zase prvoprůnik. Na místě potkáváme Poláky a Anglány, kteří nám sděluji, že viditelnost je 5 metrů. Jdeme na to. Jeskyně je nižší a asi 6 metrů široká, na dně je pevný jíl, který trošku kalí. Profil jeskyně výrazně klesá. Ve 28 metrech na 150. metru otáčíme a vracíme se. Za lepší viditelnosti to musí být krásný cave-dive. Byl to náš již druhý prvoprůnik na této výpravě a to je více než dobré.

29.10.2010
Pobyt ve Francii se pomalu chýlí ke konci a chceme dát ještě jeden techničtější cave-dive. Velice se nám líbil náš první provoprůnik na St. Sauveur, takže na dnešní den jsme se rozhodli jít právě tam. Včera večer jsme průnik naplánovali na vyzkoušenou trimix směs, kterou jsme použili na Resselu. Plán je dosáhnout na dno 1. sekce vývěru St. Sauveur, které je v 70 metrech. Profil jeskyně výrazně klesá, což si člověk pořádně uvědomí až při výstupu, kdy je před ním pořádný kopec ... :-) ... ve vodě to jde však nahoru bez zadýchání ... :-) Průnik se vydařil a přinesl mnoho poznatků k týmové práci v sestupové i výstupové fázi a dekompresním režimu. Potápění s Trimixem nám přináší nová poznání a umožňuje skvělé průniky v těchto nádherných místech.

30.10.2010
Den odjezdu. Vyklízíme apartman a své věci dáváme do skladu, protože chceme ještě navštívit jeskyni De Truffe, od které si slibujeme velmi dobrou viditelnost. V jezírku na De Truffe chybělo cca 3-4 metry vody a bylo vidět do žraločí tlamy, která se jevila na dosah. Kaluž jezírka jsme při vstupu zkalili na „nulu“ a prodíračka „žraločí tlamou“ byla dost adrenalinová. K2 se sidemount výstrojí se prosmekl bez problémů, ale M8 se musel prohrabat a K22 jdoucí za ním to měl nadoraz. Velká odměna nás čekala uvnitř. Viditelnost přes 30 metrů, kam dosvítíš, tam vidíš. Užívali jsme si luxusní viditelnost a zkoušeli novou kameru M8 a K22 fotil. Po 140 metrech jeskyně pokračovala suchou částí, kterou jsme si z hladiny prohlédli a po chvíli se otočili a plavali zpět. Byl to krásný závěrečný průnik našeho pobytu ve Francii.
Pak následovala už jen rutina. Zaplatit u Juli v plnírně za foukání, nabalit Mercedes veškerým materiálem a tradá domů.

31.10.2010
Po 12 hodinách jízdy jsme byli v Praze. 
Tak zase někdy ve Francii ....

Závěrečné zhodnocení akce:
Udělali jsme celkem 8 průniků. 
Na lokalitě Ressel jsem dosáhli 530. metru.
Na lokalitě St. Sauveur jsem uskutečnili náš prvoprůnik a při následném průniku dosáhli dna 1. sekce vývěru.
Na lokalitě St. Georges jsme uskutečnili náš prvoprůnik.

Všichni účastníci výpravy prokázali výbornou připravenost, schopnost pracovat v týmu a plánovat a realizovat průniky na těchto lokalitách bezpečně a s jistotou. Začali jsme se zde potápět s trimixem, což trošku leze do peněz, ale umožňuje nám to plánovat delší a hlubší průniky a to zejména bezpečně.

Všem členům týmu děkuji za spolupráci při dosažení naplánovaných cílů této výpravy. K2